De steile opmars van het coronavirus COVID-19 zorgt voor een ware schokgolf in België. We hoeven de cijfers niet met je te delen, alles wordt live via verschillende media gevolgd. Aantal ziekenhuisopnames, hoeveelheid tijdelijke werkloosheidsaanvragen, x aantal miljoenen aan economische schade,… In deze turbulente tijden deel ik graag even mijn positieve kijk op de dingen.

Laat ons ook de andere zijde van deze crisis eens belichten. Als klein consultingbedrijf, actief in de bouwsector, ondervonden we onmiddellijk de gevolgen van de overheidsmaatregelen. Van de ene dag op de andere vielen de werven stil, vergaderingen werden geannuleerd, opdrachten gingen de koelkast in, … Laat ons eerlijk zijn, even paniek. Hoe gaan we dit organiseren? Hoe snel kunnen wij schakelen? Zijn we voldoende flexibel? Houden we voldoende workload over? Wat met onze medewerker?

Dit deed mij terugblikken naar een crisismomentje in het verleden. Pakweg 10 jaar geleden probeerden mijn echtgenote en ik onze digitale agenda’s te synchroniseren. Dubbele boekingen zorgden voor een heleboel frustraties. De verdere digitalisering heeft alles veranderd. Nu loopt dit als een goed geoliede machine. Of ik denk terug aan het moment dat we onze bestanden via een lokale dataserver toegankelijk wilden maken op afstand, via een ftp verbinding. Omslachtig, niet gebruiksvriendelijk en vaak nog traag ook. Vandaag staat onze dataserver in de cloud. Waar we ons ook bevinden, elk bestand is toegankelijk, zowel op laptop als tablet of smartphone.

Ook vergaderen evolueerde mee in de tijd. Wil je vergaderen? Laptop: check; tablet of smartphone: geen probleem. En het gaat makkelijker dan ooit: Google Meet, MS Teams, Rainbow, Zoom, … we gebruiken ze allemaal even vlot en door elkaar. Vanochtend een Teams meeting, vanmiddag Google Meet of Zoom. Het gaat vanzelf.” Cobad schikte zich steeds opnieuw naar de situatie, één van de voordelen die je geniet als klein bedrijf. En dus hebben we ons gereorganiseerd. De medewerker werkt nu van thuis uit, we lijstten op welke opdrachten wel nog mogelijk zijn en legde videoconferences met onze cliënten vast.

 We bekijken ook de positieve gevolgen in deze unieke tijden. Ik ben de laatste 3 weken niet uit ‘mijn kot’ geweest. Alles regelden we online en digitaal, en (voorlopig) valt het niet stil. Het is zelfs een beetje een verademing om eens niet in het verkeer stil te staan. Onze job brengt veel verplaatsingen met zich mee. Het aantal uren dat ik normaliter in de wagen doorbreng zijn, alvast toch volgens de boordcomputer, hallucinant hoog. Die laatste weken blijft de meter echter op 0 staan. Gevolg: onze werkdag is veel efficiënter, minder stressvol, beter voor het milieu én mijn portemonnee.

En als we tenslotte naar de toekomst kijken: is dit nu zaligmakend of dé toekomst? Nee, zeker niet. Bouwprojecten vereisen nog steeds een zeker ‘persoonlijk’ contact. En toegegeven: ik mis dat! Een project in uitvoering kan je niet beoordelen op kwaliteit, veiligheid of organisatie vanuit je zetel. Andere aspecten gaan echter wel een verandering tegemoet volgens mij. Al 3 jaar lanceer ik af en toe het idee bij bepaalde klanten om een video conference te houden ipv een live vergadering. Gemakkelijk voor iedereen dacht ik, maar voor velen was het net een brug te ver. Vandaag is het plots vanzelfsprekend geworden, en dat zal het wat mij betreft blijven.

Keep safe and flexible!